Peerprijs
Peerprijs
Bij de toekenning van de Professor Peerprijs staan vernieuwing en innovatie centraal. Wat dat betekent? Dat inspirerend economieonderwijs vernieuwend is, uitdagend is en de nieuwsgierigheid opwekt!
De Vecon werkt in dit kader samen met het Expertisecentrum voor Economie en Handel. Ieder jaar reikt de juryvoorzitter de prijzen uit tijdens de jaarvergadering van de Vecon.
De genomineerden geven een workshop om hun werk onder de aandacht van collega’s te brengen en op deze manier ook hen te inspireren. Ook in het tijdschrift voor het economisch onderwijs is regelmatig aandacht voor het materiaal.
Heb jij ook iets moois ontwikkeld? We zijn benieuwd naar je inzending.
Materiaal van de prijswinnaars van voorgaande jaren is te vinden in de Kennisbank.
Doel en Historie
Doel en Historie
Op veel scholen worden in de lessen economie creatieve, alternatieve of innovatieve werkvormen en lesmaterialen gebruikt, die door docenten zelf zijn ontwikkeld.
Met de Professor Peer prijs willen de VECON en het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel docenten, die materiaal maken, belonen voor hun inzet.
De landelijke wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd.
Het winnende materiaal wordt ter beschikking gesteld aan collega’s. Alle docententeams of individuele docenten in het VO en het MBO en studenten kunnen meedingen naar deze prijs.
2025
Peerprijs 2025
De winnaar van de Peerprijs 2025 vind je op deze pagina.
Het heeft twee jaar geduurd, maar eindelijk is er weer een uitreiking van de Peerprijs. Deze prijs wordt uitgereikt voor één uitgewerkte les in de Nederlandse taal die gebruikt kan worden in het eonomisch onderwijs.
Aan de wedstrijd kan als persoon of als team worden deelgenomen.
Winnaar 2025 is geworden:
Erwin Udo: Experiment IS-MB-GA, een rollenspel
Het experiment moet laten zien hoe het IS-MB-GA-model werkt. Specifiek benadrukt het experiment dat er twee perioden zijn waarbij in de eerste periode sprake is van een verschuiving van alleen de IS-lijn en een verandering langs de GA-lijn, en dat één periode later (‘over de tijd’) de GA- en MB-lijnen verschuiven. Het maakt duidelijk waarom deze veranderingen over en verschuivingen van de lijnen al dan niet optreden. Inflatieverwachtingen zijn daarbij cruciaal.
Link naar het werk van de winnaar
Let op: eerst inloggen als VECON-lid
Erwin Udo: Experiment IS-MB-GA, een rollenspel: klik hier
2023
Peerprijs 2023
De winnaars van de Peerprijs 2023 vind je op deze pagina.
Drie inzendingen voldeden aan de ontvankelijkheidscriteria. Het materiaal is te vinden op de website van de Vecon en is vrij te gebruiken door alle leden.
De vakjury bestond dit jaar uit: Jolanda Suijker (Radboud), Mariëtte Mambwe (Fontys), Gerda Leyendijk, prijswinnaar 2012, tweede prijs (CSG Wessel Gansfort) Folkert Groenveld (CSG Bogerman)
De gebruikersjury bestond, zoals elk jaar, uit de leden van de Vecon.
De jury heeft naar een aantal aspecten van de lesontwerpen gekeken: in hoeverre is het ontwerp innovatief/origineel, in hoeverre is het activierend/inspirerend? Daarnaast is gekeken naar de bruikbaarheid in de les, naar de aanwezigheid van heldere leerdoelen en naar de vormgeving.
De verschillen tussen de deelnemers waren klein, maar uiteindelijk kon de jury toch een winnaar aanwijzen: Anne van Hout. De winnaar mag een workshop geven op de conferentie van de AEEE (Association for European Economic Education), die op 12 oktober dit jaar in Leeuwarden zal plaatsvinden.Ook de kosten voor de deelname aan de conferentie worden door de Vecon vergoed.
Als winnaar op nummer 1:
Anne van Hout: Kraak de code Bijeenkomsten organiseren (vmbo bovenbouw)
Deze les is onderdeel van een lessenreeks die focust op de profielmodule secretarieel. De lessenreeks is een kraak de code waarbij de leerlingen bij elke les, ook wel uitdaging genoemd, een letter voor de code van de computer kunnen verdienen. De leerlingen krijgen per uitdaging een werkboek dat bestaat uit missies. De laatste missie is een expertmissie. Hier wordt getest of de leerlingen de taken kunnen uitvoeren. Bij de expertmissie kunnen leerlingen een letter voor de code verdienen. De leerlingen gaan niet zelf werken in het werkboek. De docent heeft een PowerPointpresentatie. Dit is de rode draad tijdens de les. De docent geeft telkens via de PowerPointpresentatie aan, aan welke opdracht er wordt gewerkt.
Op de gedeelde tweede plaats:
Wim Maas: Make your Money: Een crypto simulatie (havo/vwo bovenbouw, hbo)
“Make your Money” is een simulatie waarin de leerlingen zelf een cryptomunt maken en de basiskenmerken van een blockchain nabootsen. Elke cryptomunt bestaat uit een netwerk van deelnemers onder wie consensus ontstaat over een gedeelde database van transacties. Dit bootsen de leerlingen spelenderwijs na.
Het materiaal bestaat uit printbaar leerlingmateriaal, een docentenhandleiding en een voorbeeld van een begeleidende powerpoint. De docent zal zelf kennis moeten hebben van het onderwerp en de werking van een blockchain moeten begrijpen en kunnen uitleggen. De materialen voorzien in het begeleiden van de simulatie, niet de kennisoverdracht of directe instructie die daar eventueel aan vooraf gaat.
Maarten Moolenaar: E&O secretarieel / frontoffice (vmbo bovenbouw)
De les is ter voorbereiding op het examen Economie en Ondernemen van de kaderberoepsgerichte leerweg. In deze les ga ik specifiek in op het onderdeel secretarieel en specifiek frontoffice met als uitgangspunt de syllabus. Ik wil met deze les een goede voorbereiding op het examen Economie en Ondernemen bereiken van de leerlingen. Zodat de leerlingen de leerstof zoals deze behandeld wordt in de lesboeken op een creatieve manier nogmaals als herhalingsstof krijgen. Hiervoor werk ik steeds met één opdracht waarbij de voorkennis van de leerlingen geactiveerd wordt en vervolgens één opdracht waarbij de leerlingen de kennis moeten gaan toepassen. De onderwerpen telefoongesprekken, voicemails en het ontvangen van gasten/klanten zal aanbod komen tijdens deze les. De examendoelen waaraan deze les is gekoppeld zijn te vinden in de docentenhandleiding. Bij iedere opdracht maak ik gebruik van een eigen filmpje om zo een praktijksituatie te kunnen nabootsen en in te spelen op de leefwereld van de leerlingen. De meeste leerlingen zullen voor dit vak immers ook al praktijkervaring hebben opgedaan gedurende een stage en kunnen het hierdoor goed plaatsen. Maar ook voor leerlingen die nog geen stage hebben gehad of een andere soort stage kunnen doormiddel van de filmpjes en opdrachten goed beslagen ten ijs komen op het examen.
Links naar het werk van de winnaars
Let op: eerst inloggen als VECON-lid
Anne van Hout: Kraak de code Bijeenkomsten organiseren: klik hier
Wim Maas: Make your Money: Een crypto simulatie: klik hier
Maarten Moolenaar: E&O secretarieel / frontoffice: klik hier
2022
Peerprijs 2022
De winnaars van de Peerprijs 2022 vind je op deze pagina.
Het heeft meer dan twee jaar geduurd,maar eindelijk is er weer een uitreiking van de Peerprijs. Deze prijs werd tot nu toe jaarlijks uitgereikt voor één uitgewerkte les in de Nederlandse taal die gebruikt kan worden in het eonomisch onderwijs.
Aan de wedstrijd kan als persoon of als team worden deelgenomen.
Acht inzendingen voldeden aan de ontvankelijkheidscriteria. Het materiaal is te vinden op de website van de Vecon en is vrij te gebruiken door alle leden.
De gebruikersjury bestond dit jaar uit 11 leden van de Vecon.
De vakjury bestond uit 4 leden: Jurriën Cerneus (Munnikenheide College), Claudia Huisman (De Rooi Pannen), Mariëtte Mambwe (Fontys Hogescholen) en Jolanda Suijker (Radboud Universiteit).
Als winnaar op nummer 1:
Jacobien van Dam – Een digitale escape room
Met een les over het domein Markt voor VWO leerjaar 6.
Deze inzending werd door de gebruikersjury geprezen om de aantrekkelijkheid van het lesmateriaal en het activerend karakter daarvan. De vakjury beloonde deze inzending met de eerste plaats.
Op de tweede plaats:
Simone Aendekerk, Teuneke Govaert, Marieke Span, Lisa van Vliet – Introductieles gedragseconomie
Met een les over gedragseconomie voor de bovenbouw HAVO en VWO.
De vakjury vond deze inzending goed bruikbaar in de klas, voorzien van heldere leerdoelen en met een vormgevind die er mag zijn. De gebruikersjury beloonde deze inzending met een eerste plaats.
Op de derde plaats:
Sytse Bekker – Verzekeren
Met een les over verzekeren voor VMBO-TL leerjaar 3.
De vakjury vond deze inzending origineel en activerend, waarbij de leerdoelen helder geformuleerd zijn.
Links naar het werk van de winnaars
Let op: eerst inloggen als VECON-lid
Simone Aendekerk, Teuneke Govaert, Marieke Span, Lisa van Vliet – Introductieles gedragseconomie: klik hier
Sytse Bekker – Verzekeren: klik hier
Jacobien van Dam – Een digitale escape room: klik hier
2020
Peerprijs 2020
De winnaars van de Peerprijs 2020 vind je op deze pagina.
Er waren in 2020 weer zes interessante en inventieve lesontwerpen of werkvormen ingestuurd door docenten van de economische vakken en studenten aan lerarenopleidingen.
Ze zijn allen genomineerd en er zijn er drie gekozen in de top-3. Dit is gedaan op basis van het oordeel van de gebruikersjury en de vakjury.
De gebruikersjury dat zijn de leden van de VECON die hun beoordelingen via het beoordelingsformulier kenbaar hebben gemaakt.
De vakjury bestond dit jaar uit: Vivian Meeuwis, docent aan het Graaf Engelbert College Breda en winnaar van de Peerprijs 2018, Richard de Jong, lerarenopleider HvA en Henry van den Hout,docent vakdidactiek Fontys Lerarenopleiding/Tilburg University.
Door omstandigheden hebben we in 2020 twee eerste prijzen uitgereikt!
Als winnaar op nummer 1:
Colin Hink – Het Fruithandelspel
Het fruitspel dat Colin bedacht heeft vond de jury inventief. Met kaartjes van aardbeien, bananen en kersen die leerlingen op hun oogstvelden konden inzetten en dat tot een bepaalde opbrengst leidde geeft Colin leerlingen spelenderwijs inzicht in hoe veranderingen in met name aanbod uitwerkt in de opbrengsten van producten. Leuk dat hij bij dit spel inspeelde op wat zijn leerlingen hadden aangegeven als behoefte: leren met een spel.
Materiaal mooi en kleurrijk uitgewerkt. Betekenisvol door de context van een fruitteler op te roepen. Origineel!
Ook beloond met een eerste plaats:
Bas Voet – Escape the EU
Een escaperoom rond het thema Brexit, Escape the EU! Een uitdagende set opdrachten die tot een code moet leiden waarmee ontsnapt kan worden aan de escaperoom, in dit geval het klaslokaal. Een mooie mix van pittige, inhoudelijke vragen over internationale handel, wisselkoersen en andere voor de Brexit relevante onderwerpen en leuke, uitdagende puzzels. Bas heeft het thema mooi doorgevoerd met een treffende cartoon met prime minister May, gevangen in de escaperoom en de groepjes gevormd d.m.v. foto’s van belangrijke hoofdrolspelers rond de Brexit, zoals Nigel Farrage, Boris Johnson, Jean Claude Juncker, Guy Verhofstadt. Mooi bedacht en uitgewerkt.
De vragen in de puzzels zijn veelal gebaseerd op onderdelen uit oude examens HAVO en VWO economie. De eindpuzzels bevatten minder economisch inhoudelijke vragen om de vaart er in te houden.
Op de tweede plaats:
Theo Suppers – BCDE-scaperoom
Een escaperoom vol met uitdagende puzzels, sommige aansluitend bij de leerdoelen van het vak woordzoekers met bedrijfseconomische begrippen en sommen over bijvoorbeeld afschrijven, (bedrijfseconomie financiële beroepen op een ROC), sommige van meer wiskundige aard. Prachtig ontwikkeld materiaal dat met name bij de docent uit onze jury in de smaak viel: meteen in te zetten in de les. Met name de hints die her en der in het lokaal op te hangen zijn verhogen echt het escaperoom-gevoel en natuurlijk ook de houten kistjes die Theo dan door mede-studenten van ROC Nijmegen liet vervaardigen. Even wennen voor de studenten maar de meesten gingen enthousiast aan de gang.
Links naar het werk van de winnaars
Let op: eerst inloggen als VECON-lid
Colin Hink – Het Fruithandelspel: klik hier
Bas Voet – Escape the EU: klik hier
Theo Suppers – BCDE-scaperoom: klik hier
2019
Peerprijs 2019
De winnaars van de Peerprijs 2019 vind je op deze pagina.
Als absolute winnaar op nummer 1:
Nanda Ruigrok – Janssen – Experiment ruilen
Het experiment ruilen is geschreven voor VMBO-T leerjaar 2 of 3. Met het experiment wil de docent bereiken dat de leerlingen ervaren hoe het is om door middel van directe ruil te komen tot een einddoel en vervolgens de koppeling kunnen maken naar de keuze voor indirecte ruil. Daarnaast kan de docent een link leggen naar schaarste en naar andere vaardigheden die gebruikt en geoefend worden tijdens het experiment, zoals communicatie, overleg en strategie.
Ervaringen van deze docent uit eerdere jaren heeft laten zien dat leerlingen het verschil tussen directe en indirecte ruil lastig vinden. Om het verschil duidelijker te maken, is gekozen voor een klassikaal experiment, waarin de leerlingen ervaren wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van directe ruil en vervolgens de koppeling kunnen maken naar de keuze voor indirecte ruil welke voor de leerlingen veel bekender is.
Op de tweede plaats:
Arres Huijgen – Jong en voorbereid
Jong en voorbereid van Arres gaat over het voorbereiden van jongeren op de financiële situatie waarin ze terechtkomen bij het volwassen worden. Een actueel thema voor veel doelgroepen. Toepasbaar op bovenbouw VMBO, maar ook in het MBO.
Aan de hand van Tom, een fictief karakter, worden relevante thema’s behandeld zoals verzekeren, op jezelf, loon, studeren en meer. Specifiek onderdeel uit de lessenserie dat belicht wordt is de les over het slim omgaan met geld. Deze les is echter niet los te beschouwen van de complete lessenserie.
En op de derde plaats:
Willemijn Lammers – Een MVO-scan
De MVO-scan is geschreven voor de bovenbouw van het HAVO/VWO. Het is een actueel thema en ook toepasbaar op andere doelgroepen. Deze opdracht is bedoeld als kennismaking met ondernemerschap én met duurzaamheid in de praktijk. Niks uit boeken leren. Gewoon analyseren in het echt. Centraal daarbij staat het begrip Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en de zogenaamde ‘MVO-scan’ als instrument om een onderneming te analyseren. Vervolgens schrijven de leerlingen een advies hoe de onderneming hiermee verder kan gaan naar de toekomst. Maakt theorie rond duurzaamheid, externe effecten, MVO, bedrijfsvoering, organisatie, personeel en logistiek concreet.
Links naar het werk van de winnaars:
Let op: eerst inloggen als VECON-lid
Arres Huijgen – Jong en voorbereid: klik hier
Willemijn Lammers – Een MVO-scan: klik hier
Nanda Ruigrok – Janssen – Experiment ruilen: klik hier
2017
Peerprijs 2017
Tijdens het 35-jarig jubileum van de VECON in Ede presenteerden alle genomineerden hun inzending voor de jaarlijkse Peerprijs.
Voor het bepalen van de Prof. Peerprijs werkt de Vecon samen met het Expertisecentrum voor Economie en Handel. Bij de toekenning van de Professor Peerprijs staan vernieuwing en innovatie centraal. Wat dat betekent? Dat inspirerend economieonderwijs vernieuwend en uitdagend is en de nieuwsgierigheid opwekt!
Ieder jaar reikt een lid van de jury de prijzen uit tijdens de jaarvergadering van de Vecon.
De genomineerden geven een workshop om hun werk onder de aandacht van collega’s te brengen en op deze manier ook hen te inspireren. Ook in het tijdschrift voor het economisch onderwijs (TEO) is regelmatig aandacht voor het materiaal.
Dit jaar zijn de prijzen uitgereikt aan Joey Teekamp Gout, Jan de Kort en Jo-Anne Hovius. Zowel de publiek- als vakjury hebben enkele opmerkingen n.a.v. het ingezonden werk gemaakt. Deze staan onder de omschrijvingen.
Prijswinnaars
De hoofdprijs was voor Joey Teekamp Gout met ‘Op naar de top’.
In dit project bewandelen leerlingen zelf de weg naar de top van de Mont Ventoux, een grote kale berg in Zuid-Frankrijk. De kern van dit project is het creëren van meer zelfbewustzijn bij de leerlingen, het behalen van leerdoelen in de opleiding en het leveren van een bijdrage aan de samenleving. Per jaar krijgen 101.214 mensen de diagnose kanker te horen (KWF, 2015). Veel mensen genezen, maar nog veel te veel mensen overlijden hieraan. In dit project gaat een groep leerlingen van de opleiding commercieel medewerker niveau 3 en vestigingsmanager groothandel niveau 4 aan de slag om geld in te zamelen voor Stichting Mont Ventoux. Deze stichting richt zich op het inzamelen van geld voor onderzoek naar de bestrijding van kanker en donaties aan onder andere hospices om het leven van mensen met kanker en mensen in hun omgeving een stukje draaglijker te maken.
Beoordelingen
Publiek: Goed toepasbaar thema, toegankelijk verwoord door de auteur. Erg geschikt om VMBO leerlingen wegwijs te maken op de arbeidsmarkt.
Vakjury: Het materiaal ziet er keurig verzorgt uit. Het is een mooi project voor een MBO niveau 3 opleiding commercieel medewerker. Er worden voldoende aspecten belicht.
De tweede prijs was voor Jan de Kort met ‘Het economisch plakboek’.
Het blijkt geen zin te hebben om leerlingen economische theorieën bij te brengen, als zij geen gevoel hebben voor hun praktische betekenis. “Ik had een negen voor economie op mijn eindexamen, maar ik kan de economische pagina van de krant niet lezen. Ik begrijp er niets van. In deze lessenserie staat het leren lezen en begrijpen van economische krantenberichten centraal. Leerlingen (her)schrijven, met een economisch krantenbericht als bron, een eigen verklarende tekst. Op deze manier leren leerlingen economische concepten herkennen en toepassen in contexten waarvan in een krantenartikel verslag wordt gedaan.
Het probleem is dat 4havo leerlingen (maar ook 5vwo-leerlingen) bij het schrijven van een verklarende tekst de verklarende vraag onvoldoende eenduidig kunnen formuleren, de samenhang tussen oorzaak en gevolg onvoldoende kunnen beschrijven, waardoor hun tekst vaak niet meer is dan een samenvatting van de bron, en zo zijn zij niet instaat een economisch krantenbericht te duiden met hun economische kennis, dat wil zeggen geen transfer van context naar concept kunnen maken.
Beoordelingen
Publiek: De inzending maakt gebruik van de mogelijkheid tot vakoverstijgend onderwijs (samen met Nederlands). Leerlingen leren ook om structuur in krantenartikelen te ontdekken. Voor leerlingen die taalkundig niet sterk zijn, is het wel een moeilijke opdracht.
Vakjury: De hele uitleg over verklarend schrijven zou vakoverstijgend samen aangeboden kunnen worden met Nederlands.
De derde prijs was voor Jo-Anne Hovius met ‘Rekenen met grote getallen’.
Tijdens mijn lessen economie loop ik vaak tegen het probleem aan dat leerlingen niet kunnen rekenen of daar moeite mee hebben. Met name de grotere getallen leveren veel problemen op. Daarnaast kunnen deze lessen gebruikt worden om, vlak voor het examen, de rekenvaardigheid nogmaals op de kaart te zetten.
Rekenen en begrijpend lezen zijn een groot onderdeel van het vak economie op het VMBO. Veel VMBO leerlingen hebben hier problemen mee. In deze lessenserie zullen verschillende rekenproblemen worden aangepakt.
Beoordelingen
Publiek: De opdracht biedt mogelijkheid tot differentiëren. met name voor leerlingen die niet zo goed zijn in rekenen. Voor de betere leerlingen is de stof misschien wat minder van toepassing.
Vakjury: Goed onderbouwd en actueel probleem bij leerlingen.
Materialen
Het materiaal van de winnaars kan worden gedownload vanuit de ‘Kennisbank’.
Op naar de top: klik hier
Het economisch plakboek: klik hier
Rekenen met grote getallen: klik hier
2016
Peerprijs 2016
Op de succesvolle studiedag van 31 maart jongstleden op Hogeschool Windesheim in Zwolle is ook de jaarlijkse Peerprijs, een didactische prijs voor inspirerend economieonderwijs, weer uitgereikt.
Tijdens de Algemene Ledenvergadering reikte jurylid Maaike van der Zande de bloemen uit aan de drie winnaars.
Prijswinnaars
De hoofdprijs was voor Daphne Mollink met ‘Do It Yourself Marketing’.
De lessenserie Do It Yourself: Marketing is gericht op MBO niveau 2 en maakt op een hedendaagse en interactieve wijze de koppeling van de marketing theorie naar de praktijksituatie, de opleidingswinkel Do It Yourself.
De tweede prijs was voor Judith Brakkee met ‘Experimenteren met Fisher’.
Een eigentijdse inzending om het begrippenkader rondom de verkeersvergelijking te concretiseren en te experimenteren met het verband tussen de prijzen, de productie, de omloopsnelheid en de geldhoeveelheid door in drie verschillende rollen te kruipen: centrale bankier, bedrijf of consument.
De derde prijs was voor Roel van Keeken met ‘The Calculator’.
Een innovatieve, interactieve wijze om leerlingen onder andere vaardigheden ten aanzien van rekenen eigen te maken.
Materialen
Het materiaal van de winnaars kan worden gedownload vanuit de ‘Kennisbank’.
Do It Yourself Marketing: klik hier
Experimenteren met Fisher: klik hier
The Calculator: klik hier
2015
Peerprijs 2015
De uitreiking van de Professor Henk Peer prijs 2015 vond plaats in Amsterdam tijdens de Vecon-studiedag op 26 maart. De jury bestond uit: Maurice Straatmans (HAN/ROC-Nijmegen voorzitter), Mark Sikkes (Windesheim-Zwolle), Henri van Hout (Fontys-Tilburg), en Jos van Nistelrooy (Candea College-Duiven).
Ondanks dat er waardevol lesmateriaal was ingezonden, heeft de jury deze keer geen hoofdprijs uitgereikt.
De jury is ervan overtuigd dat lesmateriaal, hoe goed ook, altijd voor verbetering vatbaar is en dus altijd doorontwikkeld kan worden.
Prijswinnaars
De gedeelde tweede prijs ging, in willekeurige volgorde vermeld, naar 3 inzendingen.
Joke Trappel met ‘Geld en ik’
Joke heeft een lessenreeks ingezonden over diverse aspecten van geld voor leerlingen van het VMBO. In deze lessenreeks, gericht op de praktijk, maken de leerlingen veel gebruik van ICT.
Karin Davis en Marina Minderman met ‘Vakoverstijgende opdrachten economie – aardrijkskunde’
Leerlingen zien in de wijken het verschil in welvaart.
Het economisch deel van deze inzending handelt over huizen en hypotheek.
Deze inzending is gemaakt voor 4 HAVO / 4 VWO.
Evelien Hoekman met ‘Differentiatie bij examentraining economie’
Met een app kan een havoleerling ontdekken waar de beheersing van de examenstof verbeterd kan worden zodat die leerling gericht kan oefenen.
De gedeelde derde prijs ging, in willekeurige volgorde vermeld, naar 3 inzendingen.
Erik Oosterbaan met casus 1: Markten, casus 2: BB Coin
Met behulp van diverse kaartjes en tiramisutaarten maakt Erik in twee casussen een aantal begrippen duidelijk voor leerlingen van VMBO-TL klas 3 en 4.
Rens van Stigt en Sjef van Hoof met ’t Snoepwinkeltje
Aan de hand van gekocht snoep maken leerlingen uit 4 HAVO / 4 VWO kennis met verschillende soorten elasticiteiten. Hierna wordt hun ervaring gekoppeld aan de theorie.
Karin Dassen, Diana Heemels en Koos Luijten met ‘Leren in bedrijf’.
Leerlingen in de examenklas van HAVO en VWO gaan op bezoek bij een ING-vestiging.
Daar wordt een kredietaanvraag behandeld. De casus wordt op school voorbereid en geëvalueerd.
Materialen
Het materiaal van de winnaars kan worden gedownload vanuit de ‘Kennisbank’.
Geld en ik: klik hier
Vakoverstijgende opdrachten economie – aardrijkskunde: klik hier
Differentiatie bij examentraining economie: De App moet worden gekocht in de Appstore.
Markten en BB-Coin: klik hier
’t Snoepwinkeltje: klik hier
Leren in bedrijf: klik hier
2014
Peerprijs 2014
De uitreiking van de Henk Peer prijs 2014 vond plaats tijdens de Vecon-studiedag op 27 maart.
De jury bestond uit: Maurice Straatmans (HAN, voorzitter), Henri van Hout (Fontys), Harm Hoeksema (docent havo/vwo), Anthea van Os (douane-opleidingen) en Mark Sikkes (Windesheim).
Voor de presentatie van de uitreiking: klik hier
De hoofdprijs werd gewonnen door: Loes van Erp met haar inzending ‘Exclusief BTW AUB!’.
De consumentenverkoopprijs inclusief BTW is 121%…. Makkelijk, toch?
Het blijkt dat menig leerling nog moeite mee heeft met het feit dat de verkoopprijs voor de verkoper 100% is en de consumentenverkoopprijs meer dan 100%.
Bij deze werkvorm leren ze het zelf, ze raken het aan en rekenen het na! Wie wint?
De tweede prijs werd gewonnen door: Henrieke Ros en Eva Bronkhorst met hun inzending ‘Trade Village’.
Na aanleiding van lessen over speltheorie en het spelen van verschillende spelletjes is een leuk spel ontwikkeld.
Het spel is bedoeld voor de derde klassen.
Als onderwerp is gekozen voor ‘handel’, er komen verschillende onderwerpen zoals schaarste, vertrouwen, kartelvorming en ruilhandel aan bod.
De derde prijs werd gewonnen door: Willemijn Vlugt met haar inzending ‘Inflatie berekenen: PIC & CPI’.
Fraaie en compleet uitgevoerde lessenserie over ‘inflatie’ bestemd voor de derde klassen.
Eervolle vermelding: Jos van Nistelrooy voor zijn inzending’Experiment Wisselkoersen’.
Een klaslokaalexperiment over het veranderen van de wisselkoersen tussen valuta.
Materialen
Het materiaal van de winnaars kan worden gedownload vanuit de ‘Kennisbank’.
Exclusief BTW AUB!: klik hier
Trade Village: klik hier
Inflatie berekenen PIC & CPI: klik hier
Experiment Wisselkoersen: klik hier
2013
Peerprijs 2013
De uitreiking van de Henk Peer prijs 2013 vond plaats tijdens de Vecon-studiedag op 11 april.
De jury bestond uit: Anthea van Os (douaneopleidingen), Henry van den Hout (Fontys hogeschool), Harm Hoeksema (Lauwersmeer college), Aisa Amagir (Hogeschool van Amsterdam) en Maurice Straatmans (Hogeschool Arnhem Nijmegen)), voorzitter.
De hoofdprijs werd gewonnen door: Thomas Buster en Judith Simpelaar met hun inzending ‘Kosten & Uitgaven’.
Een innovatieve serie van vier lessen voor het vak Management & Organisatie. Samen met een uitgebreid kaartspel bij les 3 ‘Game on’.
De tweede prijs werd gewonnen door: Michiel Bijker met zijn inzending ‘Project bijbaan’.
Een online lessenserie met leerlingopdrachten over alles wat er komt kijken bij een ‘bijbaan’. Kompleet met online docentenhandleiding.
De derde prijs werd gewonnen door: Judith Brakkee en Grietje Geerts met hun inzending ‘Snoepje voor later’.
Pensioenopbouw is voor leerlingen een abstract gebeuren. Snoepje voor later stelt het pensioen voor als een snoeppot. Door in elke fase van het leven snoepjes opzij te leggen zien de leerlingen de snoeppot voor hun ogen voller worden.
Materialen
Het materiaal van de winnaars kan worden gedownload vanuit de ‘Kennisbank’.
Kosten & Uitgaven: klik hier
Project bijbaan: LET OP: dit materiaal staat elders online, en kan mogelijk niet meer beschikbaar zijn.
Leerlingmateriaal: klik hier
Docentmateriaal: klik hier
Snoepje voor later: klik hier
2012
Peerprijs 2012
De uitreiking van de Professor Peer prijs 2012 vond plaats tijdens de Vecon-studiedag op 28 maart.
De jury bestond uit Roel Grol (HAN – ILS), Hans Steegman (ROC Nijmegen), Anthea van Os (Douaneopleidingen) en Maurice Straatmans (HAN – ILS en ROC Nijmegen).
De hoofdprijs werd gewonnen door: Arjen van Vuren met zijn inzending ‘Bedrijfslevensweg’.
Leerlingen zijn op een leuke gevarieerde manier bezig met bedrijfseconomie. Het spel is fraai vorm gegeven, zeer activerend en origineel.
De tweede prijs werd gewonnen door: Gerda Leyendijk met haar inzending ‘Overheidstekort’.
Een vernieuwend concept met tal van mogelijkheden voor uitbreiding of verkleining. Leerlingen zijn op een een leuke manier bezig met een lastig onderwerp binnen de algemene economie.
De derde prijs werd gewonnen door: Connie Maas met haar inzending ‘In- en verkoopcontracten’.
Aan de hand van ‘echte’ inkopen en verkopen gaan leerlingen stapje voor stapje de theorie doorgronden van een lastig onderwerp binnen de bedrijfsadministratie.
Materialen
Het materiaal van de winnaars kan worden gedownload vanuit de ‘Kennisbank’.
Bedrijfslevensweg: klik hier
Overheidstekort: klik hier
In- en verkoopcontracten: klik hier
2011
Peerprijs 2011
De uitreiking van de Henk Peer prijs 2011 vond plaats tijdens de landelijke Vecon-studiedag bij Inholland te Haarlem op 31 maart.
De hoofdprijs werd gewonnen door: Evert-Jan Wierbos met zijn inzending ‘Project 2050: The Melt Down’.
Leerlingen worden op een actieve wijze door middel van debatvormen betrokken bij het onderwerp ‘het smelten van het Noordpoolijs en de geopolitieke gevolgen ervan’.
De tweede prijs werd gewonnen door: Kim Dalessi met haar inzending ‘Wat zou jij doen?’.
VMBO-leerlingen worden bij het centrale probleem ‘Hoe besteed ik mijn zakgeld?’ heel direct aangesproken: wat zou jij doen in deze situatie?
De derde prijs werd gewonnen door: Johan Callaars met zijn inzending ‘Monopoly, de wooneditie’.
Een prijzenswaardige poging het complexe probleem van de financiële aspecten van de aankoop van een eigen woning begrijpelijk te maken voor een VMBO 4 (G)T-klas.
Materialen
Het materiaal van de winnaars kan worden gedownload vanuit de ‘Kennisbank’.
Project 2050: The Melt Down: klik hier
Wat zou jij doen: klik hier
Wat zou jij doen: filmpje_1 filmpje_2 filmpje_3
Monopoly, de wooneditie: materiaal is niet meer beschikbaar
2010
Peerprijs 2010
Tijdens de lunch van het VECON-congres op 18 maart 2010 in Wageningen is de derde Professor Peerprijs uitgereikt. Alle inzendingen waren dit jaar kwalitatief heel goed. De zeskoppige jury had er dan ook een zware klus aan om de inzendingen te beoordelen.
De jury bestond dit jaar uit: A. Amagir (Hogeschool van Amsterdam), G.F. Gorter (Hoofdredacteur TEO VECON), E. M. Hoekman (Ruud de Moor Centrum), A.W.G. Hoevers (Rijksuniversiteit Groningen), D.J. Verberne (Hoofdprijswinnaar Peerprijs 2009) en M. Van der Zande (Open Universiteit Nederland).
De hoofdprijs werd gewonnen door: Louwrens Wouda en Anthea van Os met hun inzending ‘De Chipsfabriek’.
De overige de prijzen gingen naar:
Tweede prijs: Anthea van Os met haar inzending’De Schijvencilinder’.
Derde prijs: Nanda Stijntjes met haar inzending ‘Filmpjes en Liedjes als context’.
Vierde prijs: Linda van Haren met haar inzending ‘Handelsspel’.
Vijfde prijs: Gert Droogendijk met zijn inzending ‘Prijselasticiteit en een zak appels’.
Materialen
Het materiaal van de winnaars kan worden gedownload vanuit de ‘Kennisbank’.
De Chipsfabriek: klik hier
De Schijvencilinder: klik hier
Filmpjes en Liedjes als context: klik hier
Handelsspel: klik hier
Prijselasticiteit en een zak appels: klik hier
2009
Peerprijs 2009
Donderdag 14 mei 2009 was tijdens het LWEO-congres de uitreiking van de Professor Peer prijs 2009. Naast de hoofdprijs werden er nog zes prijzen uitgereikt, drie voor docenten en drie voor studenten.
De hoofdprijs werd gewonnen door: Bart Haverkort en Dirk-Jan Verberne met hun inzending ‘Maatschappelijk ondernemen’.
In de categorie docenten gingen de prijzen naar:
Eerste prijs: Gerriët van Zuthem met haar inzending’Het economisch Triviant’.
Tweede prijs: Linda van Haren met haar inzending ‘Economisch Kwartet’.
Derde prijs: Maarten Nesse met zijn inzending ‘Werkloosheidstoneel’
In de categorie studenten gingen de prijzen naar:
Eerste prijs: Anthea van Os met haar inzending ‘De bedrijfskolom’.
Tweede prijs: Thijs Schijns met zijn inzending ‘Bordspel economie’.
Derde prijs: Wouter den Teuling en Joep Posthuma met hun inzending ‘Money Matters, financieel educatiespel’.
Materialen
Het materiaal van de winnaars kan worden gedownload vanuit de ‘Kennisbank’.
Maatschappelijk ondernemen: Het (digitale) materiaal is niet meer beschikbaar.
Het economisch Triviant: klik hier
Economisch Kwartet: klik hier
Werkloosheidstoneel: klik hier
De bedrijfskolom: klik hier
Bordspel economie: klik hier
Money Matters: klik hier
2008
Peerprijs 2008
Op vrijdag 6 juni 2008 werd de eerste Professor Peer prijs uitgereikt tijdens de vakdidactische dag voor lerarenopleiders in de economische vakken.
De hoofdprijs werd gewonnen door: Evelien Hoekman met haar inzending ‘Koehandel’.
Rondom dit bestaande gezelschapsspel heeft ze opdrachten ontwikkeld om leerlingen te laten ervaren wat inflatie is en hoe het kan ontstaan.
In de categorie docenten gingen de prijzen naar:
Eerste prijs: Evelien van Merkerk met haar inzending’De Speelgoedfabriek’.
Tweede prijs: Linda van Haren met haar inzending ‘Dragon’s Den’.
Derde prijs: Judith Brakkee met haar inzending ‘Aanbodcurve’
In de categorie studenten gingen de prijzen naar:
Eerste prijs: Aniek van den Munckhof met haar inzending ‘Systeemanalyse van de economische kringloop’.
Tweede prijs: Maarten Bos met zijn inzending ‘Beleggen in aandelen’.
Derde prijs: Wilco Peters, Rik Dirks, Guido Kusters en Aniek van den Munckhof met hun inzending ‘Monetair beleid is een kunst’.
Materialen
Het materiaal van de winnaars kan worden gedownload vanuit de ‘Kennisbank’.
Koehandel: klik hier
De speelgoedfabriek: klik hier
Dragon’s Den: klik hier
Aanbodcurve: klik hier
Systeemanalyse van de economische kringloop: klik hier
Beleggen in aandelen: klik hier
Monetair beleid is een kunst: klik hier