Over ons
Over Vecon
De Vecon is een vereniging van leraren in de verschillende economische vakken op alle niveaus. We ondersteunen de collega’s, stimuleren het aanbod van goede nascholing en houden ons bezig met de positie en de inhoud van de economische vakken.
Binnen de Vecon functioneren diverse secties en werkgroepen die ieder een bepaald vakgebied, schooltype of onderwerp centraal hebben staan. Vertegenwoordigers van de secties vormen, samen met voorzitter, secretaris en penningmeester en eventuele extra bestuursleden het algemeen bestuur.
Contact met organisaties binnen en buiten het onderwijs vindt de Vecon van groot belang, er wordt veel aandacht aan gegeven.
De Vecon geeft het Tijdschrift voor Economisch Onderwijs uit. Daarnaast voorzien we leden van informatie via de website en een digitale nieuwsbrief. De Vecon organiseert, soms samen met andere organisaties, studiedagen. Rond de examens zijn er besprekingen in het land en fora op de website.
De Vecon is vertegenwoordigd in het Platform Vakinhoudelijke Verenigingen Voortgezet Onderwijs (Platform VVVO) en via dit platform in de Onderwijscoöperatie. Er is overleg met de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) en het College voor Toetsen en Examens (CvTE) over examens en examenprogramma’s. We werken samen met het Expertisecentrum Economie en Handel bij de organisatie van de Professor Peerprijs. Op de lio-dagen die het Expertisecentrum organiseert, zijn wij vertegenwoordigd.
De Vecon is actief lid van de Association of European Economics Education (AEEE) en levert een bijdrage aan hun conferenties.
Vereniging
Vereniging
De Vecon is de vereniging van leraren in de economisch/ maatschappelijke vakken. De vereniging is opgericht op 16 januari 1982 en is een voortzetting van de VEMO en VSW.
De Vecon heeft twee doelen:
- ondersteunen van de leraar economische vakken t.a.v. de vakinhoud en de vakdidactiek
- bewaken en versterken van de positie van de economische vakken in het onderwijs
Geef je les in een economisch vak, dan zou je lid moeten zijn van de Vecon. Ook mensen die op een andere manier betrokken zijn bij het economisch onderwijs kunnen lid worden.
Organisaties als scholen, lerarenopleidingen en bibliotheken hebben soms een abonnement op het Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs maar kunnen geen lid worden.
De Vecon is een vrijwilligersorganisatie. Veel van de bestuursleden zijn gewone leraren die zich een periode extra inzetten voor hun vak. Afhankelijk van hun kennis, vaardigheden en voorkeuren zijn ze actief in het algemeen bestuur of een sectiebestuur en nemen daarin taken op zich die bij hen passen.
Om alle activiteiten goed op elkaar af te stemmen is er een beleidsplan gemaakt zodat de verschillende bestuursleden en de mensen die meewerken aan een eenmalige klus de grote lijnen blijven zien. We krijgen op deze manier veel voor elkaar.
De Vecon is geen vakbond. Sommige vakinhoudelijke verenigingen zijn aangesloten bij een vakbond maar de Vecon heeft er heel bewust voor gekozen om dat niet te doen.
Wij willen al onze energie steken in de inhoudelijke kant van de zaak.
Secties en Commissies
Secties en Commissies
De secties binnen de Vecon organiseren diverse activiteiten voor docenten werkzaam binnen een bepaalde sector in het onderwijs.
Daarnaast zijn de secties betrokken bij onderwijsontwikkelingen. Ze hebben een rol bij de examens en examenprogramma’s en leggen contacten met organisaties die van belang kunnen zijn voor het onderwijs in deze sector of dit vak.
Dagelijks bestuur en algemeen bestuur beleggen de vakinhoudelijke activiteiten zoveel mogelijk bij de secties omdat daar de inhoudelijke expertise aanwezig is.
De sectie Algemene Economie houdt zich vooral bezig met het vak (algemene) economie in de bovenbouw van havo/vwo.
De sectie Bedrijfseconomie houdt zich vooral bezig met het vak bedrijfseconomie in de bovenbouw van de havo/vwo.
De sectie vmbo economie en de sectie vmbo beroepsgerichte vakken zijn samengevoegd tot één sectie vmbo. Deze sectie houdt zich vooral bezig met de economische vakken binnen het vmbo, zowel het algemene vak economie als de verschillende beroepsgerichte vakken.
De sectie mbo/hbo houdt zich vooral bezig met de economische vakken in het MBO en HBO.
De sectie vakdidactiek houdt zich vooral bezig met het onderhouden en opbouwen van contacten met lerarenopleidingen en met het (mede-)organiseren van didactische activiteiten.
Binnen de Vecon zijn verschillende commissies, projectgroepen en contactpersonen actief, soms tijdelijk soms permanent. Contacten lopen via secretaris@vecon.nl.
- Commissie studiedag:
Organiseert ieder jaar de studiedag van de Vecon. - Commissie AEEE:
Onderhoudt de contacten met de Europese vakvereniging, ondersteunt de tweejaarlijkse AEEE conferentie en verzorgt de informatie naar de Veconleden over de AEEE. - Kerngroep Curriculum:
Houdt zich bezig met de vernieuwing van het curriculum PO en VO die momenteel in opdracht van het Ministerie OCW gaande is. - Commissie Economie Olympiade
Is betrokken bij De Economie Olympiade, de grootste en snelst groeiende wereldwijde wedstrijd in economie voor middelbare scholieren. - Commissie economie vmbo (CEV):
Onderzoekt het programma economie vmbo op toekomstige bestendigheid. - Commissie nieuwe leerweg gtl/profiel economie:
Volgt namens de Vecon het proces rondom de samenvoeging van vmbo gl en vmbo tl. - Contactpersoon Scholenstrijd:
Onderhoudt namens de Vecon het contact met deze gratis beleggingscompetitie. - Contactpersoon Platform VVVO:
Onderhoudt namens de Vecon de contacten met het Platform vakinhoudelijke verenigingen in het voortgezet onderwijs. - Contactpersoon DNB:
Onderhoudt namens de Vecon het contact met De Nederlandsche Bank en organiseert samen met DNB de docentenmiddag in januari. - Commissie Peerprijs:
Een coördinator en een vakjury organiseren samen de Peerprijs. - Klachtencommissie:
Behandelt klachten die er zijn tussen de Vecon en Vecon-leden en anderen die niet opgelost worden in een contact tussen klager en verantwoordelijke persoon Landelijke commissie verwantschapstabel:
Brengt namens de Vecon advies uit over HBO-opleidingen of universitaire opleidingen als basis voor het toekennen van een onderwijsbevoegdheid.Commissie VINK (verbetering interne communicatie nieuws en kennis):
Gaat het bestuur adviseren over wat via welke media gecommuniceerd zou moeten worden.Contactpersoon rekenbeleid:
Heeft namens de Vecon contact met het Freudenthalinstituut en Rekenbewust Vakonderwijs.
De redactie heeft een zelfstandige positie binnen de Vecon en een eigen reglement.
De redactie verzorgt het tijdschrift en speelt ook een rol bij andere uitingen van de Vecon.
Wat brengt het mij?’
Actief zijn voor de Vecon levert ook je ook iets op.
Lees bijvoorbeeld de column uit het ‘Tijdschrift van 12 – 18’ van februari 2017
Examens
Examens
Examens spelen een belangrijke rol in het onderwijs. De Vecon besteedt er daarom veel aandacht aan.
De meest actuele informatie m.b.t. examens in het voortgezet onderwijs is te vinden op Examenblad, de site van het CvTE: https://www.examenblad.nl.
Als service aan de leden zet de Vecon veel informatie rondom examens, per vak en schooltype gesorteerd, op een rijtje.
Deze informatie is te vinden op de sectiepagina’s.
Rondom het centraal examen organiseert de Vecon examenbesprekingen. Ook hierover is informatie te vinden op de sectiepagina’s.
Tevens is er voor leden per examen een forum ingericht. Klik hiervoor, na inloggen, op forum.
Peerprijs
Peerprijs
Bij de toekenning van de Professor Peerprijs staan vernieuwing en innovatie centraal. Wat dat betekent? Dat inspirerend economieonderwijs vernieuwend is, uitdagend is en de nieuwsgierigheid opwekt!
De Vecon werkt in dit kader samen met het Expertisecentrum voor Economie en Handel. Ieder jaar reikt de juryvoorzitter de prijzen uit tijdens de jaarvergadering van de Vecon.
De genomineerden geven een workshop om hun werk onder de aandacht van collega’s te brengen en op deze manier ook hen te inspireren. Ook in het tijdschrift voor het economisch onderwijs is regelmatig aandacht voor het materiaal.
Heb jij ook iets moois ontwikkeld? We zijn benieuwd naar je inzending.
Materiaal van de prijswinnaars van voorgaande jaren is te vinden in de Kennisbank.
Professionalisering
Professionalisering
Het bijhouden van je vak en op de hoogte blijven van veranderingen is essentieel voor een goede leraar. De Vecon heeft daar altijd aandacht aan besteed.
Als economieleraar kun je op talloze manieren aan professionalisering doen. De Vecon organiseert bijvoorbeeld de jaarlijkse studiedag, in combinatie met de jaarvergadering van de vereniging.
Universiteiten en Hogescholen organiseren geregeld scholingsbijeenkomsten, vaak in overleg met de Vecon. Ze zijn te vinden op de agenda van de Vecon-website.
Geregeld wordt een studiedag vmbo georganiseerd in samenwerking met het Platform Economie en Ondernemen.
VECON BUSINESS SCHOOL organiseert minstens één netwerkbijeenkomst per jaar. Daarnaast zijn er mogelijkheden voor kleinere bijeenkomsten en intervisie.
Op de website zijn verslagen van eerdere bijeenkomsten en studiedagen te vinden die nog zeer bruikbaar zijn.
Ook de examenbesprekingen en het tijdschrift zijn onderdeel van de activiteiten die de Vecon ontplooit rondom het thema professionalisering.
Op termijn zal op deze website ook aandacht besteed worden aan de mogelijkheden die lerarenopleidingen bieden rondom bij-/nascholing en het behalen van een bevoegdheid.
De bijeenkomsten die de Vecon organiseert worden gevalideerd door het lerarenregister en tellen dus mee voor je registratie. De meeste anderen bijeenkomsten die op de agenda van de Vecon staan komen ook in aanmerking voor je lerarenregister.