TEO
TEO
Het Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs (TEO) is het huisorgaan van de VECON.
Het verschijnt tweemaandelijks.
In het tijdschrift vind je o.a.:
- informatie over actuele ontwikkelingen in de economievakken in het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs, informatie over algemene economie, bedrijfseconomie, ondernemerschap, financiële educatie en beroepsgerichte vakken;
- interviews, achtergrondverhalen en artikelen over vakdidactiek;
- columns, verenigingsnieuws, boekenrubriek ‘Voor je gelezen’;
- nieuws over na- en bijscholing en studiedagen.
Het tijdschrift is gratis voor leden.
Het is voor organisaties mogelijk een abonnement te nemen.
Redactie
Redactie
De redactie van het Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs (TEO) bestaat uit:
- Janwillem Adriaanse
- Johan van der Leeden
- Wim Maas
- Mathijs Nicolai
- Aart Verschuur
- (hoofdredacteur) Peter Voorend
De redactie van TEO werkt onafhankelijk van Vecon. De redactie vergadert minimaal zes keer per jaar en bepaalt zelfstandig aan welke onderwerpen aandacht wordt geschonken en hoe. De redacteuren werken vanuit het principe van journalistieke vrijheid en onafhankelijkheid.
TEO wil ook podium voor discussie zijn, voor gesprek en gedachtenvorming. We nodigen lezers (zowel Vecon-leden als niet-leden) uitdrukkelijk uit om bijdragen te leveren aan ons blad. Ook suggesties voor artikelen zijn welkom. Het is niet per se noodzakelijk om dan ook daadwerkelijk deel uit te maken van de redactie.
Je kunt ons altijd bereiken met een mailtje naar: redactie@vecon.nl
Thema's
Thema's
Artikelen van Lans Bovenberg
Hieronder tref je verschillende artikelen aan van Lans Bovenberg over “Het IS-MB-GA model” en over “Marktfalen”.
Het IS-MB-GA model
Marktfalen
Markten kunnen in potentie veel waarde scheppen voor marktparticipanten: door te ruilen op de markt wint iedereen. Marktmacht, externaliteiten en informatie-asymmetrie zijn zaken die de doelmatigheid van de markt als platform voor waardecreatie bedreigen.
In deze serie wordt in een vijftal artikelen duidelijk hoe iedere vorm van marktfalen vreet aan de doelmatigheid van de markt en welke medicijnen kunnen worden toegediend om de markt doelmatiger te laten functioneren.
Marktmacht en marktfalen: klik hier
Een derde vorm van marktfalen: klik hier
Marktmacht van werkgevers: klik hier
Brede welvaart en maximaal maatschappelijk surplus: klik hier
Botsende belangen: klik hier
Klaslokaalexperimenten
In het Tijdschrift voor het Economisch Onderwijs (TEO) loopt een serie artikelen over klaslokaalexperimenten. Doel is om op basis van wetenschappelijke literatuur klaslokaalexperimenten te ontwikkelen die licht werpen op sociale motieven van economische spelers en (meest) geschikt zijn voor de economielessen in de bovenbouw. Onderstaand zijn de in TEO gepubliceerde artikelen en de voor gebruik ontwikkelde documenten te downloaden.
Hidden Cost of Control
In een principaal-agentrelatie zijn er vaak mogelijkheden om te roven. Een werknemer die er als agent de kantjes vanaf loopt verrijkt zichzelf ten koste van de werkgever als principaal. Vaak wordt controle gezien als middel om een principaal-agentprobleem te verhelpen. Een werknemer onder controle van de werkgever is simpelweg niet in staat om de werkgever te beroven en loopt daarom in de pas. Echter kan een werknemer ook gedemotiveerd raken van controle doordat bij hem of haar het gevoel ontstaat dat de werkgever geen vertrouwen heeft in de professionaliteit van de werknemer. In dit klaslokaalexperiment wordt onderzocht wat de effecten zijn van een controlemaatregel (een inspanningsminimum) op de door de agent geleverde prestatie. Gaat de werknemer zich (per saldo) meer inspannen? En hoe groot zijn de verborgen kosten van controle?
TEO-artikel (januari 2024): klik hier
Docentenhandleiding: klik hier
Analysetool: klik hier
Gift Exchange Game
In een Gift Exchange Game wordt een principaal-agent relatie gemodelleerd. Een werkgever (principaal) doet een werknemer (agent) een loonbod welke de werknemer kan afwijzen of accepteren. Bij acceptatie kiest de werknemer voor een inspanningsniveau dat hem of haar welvaart kost, maar de werkgever welvaart oplevert. In het experiment wordt onderzocht of werknemers – als wederkerige, wij-gerichte spelers – het cadeau van een hoog loon beantwoorden met een hoge inspanning of dat ze – als egocentrische, ik-gerichte spelers – opteren voor een lage inspanning.
TEO-artikel (juni 2023): klik hier
Docentenhandleiding: klik hier
Analysetool: klik hier
Public Goods Game 2.0
In een Public Goods Game ontvangen spelers een som geld dat zij naar eigen inzicht verdelen tussen een gezamenlijke pot (ter financiering van collectieve goederen) en de eigen rekening. Omdat geld op de eigen rekening voor de individuele spelers meer waarde vertegenwoordigt dan geld in de pot, maar dit voor de groep precies andersom is ontstaat er een conflict tussen het individuele belang en het collectieve belang. Onderzoek leert dat spelers zich bij experimenten als deze laten leiden door wat zij verwachten van andere spelers. Dit experiment onderzoekt of het introduceren van de mogelijkheid om meelifters te bestraffen invloed heeft op de bereidheid van spelers om aan het collectieve belang te denken.
TEO-artikel (oktober 2023): klik hier
Docentenhandleiding: klik hier
Analysetool: klik hier
Vrije artikelen
Vrije artikelen
Hier vind je na elke verschijning van TEO één gratis artikel waar de redactie graag de aandacht op wil vestigen.
Wil je meer lezen, wordt dan lid van Vecon of neem een los abonnement op TEO.
Jorna Leenheer en Wim Maas: Naam van het schoolvak zaait verwarring
Bastiaan van der Broek: Maatschappelijke rol ondernemingen duidelijker maken
Peter Voorend: Nu wachten op concretisering
Irene Odile de Vries: Samen je belastingaanslag bespreken en invullen
Johan van der Leeden: Sociaal ondernemen met Edukaas
Wim Maas: Chatbots als tool voor differentiatie
Archief TEO
Archief TEO
Voor leden van de Vecon is het archief van TEO toegankelijk.
Om het archief te kunnen raadplegen, moet je eerst als lid inloggen.
Digitale versies van TEO vanaf 2002 zijn beschikbaar.
Voor het archief: