AEEE
Commissie AEEE
De Vecon is, samen met ongeveer 11 ‘zusterverenigingen’, actief lid van de Association of European Economics Education (AEEE) en levert een bijdrage aan hun conferenties.
“PREPARING FOR THE FUTURE: Teaching economics for a sustainable world.”
24ste conferentie voor Europees economisch onderwijs van 12-14 oktober 2023, Leeuwarden, Nederland
De AEEE conferentie is een bijzondere conferentie, want het is één van de weinige cinferenties waarin docenten en onderzoekers elkaar ontmoeten en van en met elkaar leren. Het is een conferentie van deelnemers voor deelnemers.
De website van AEEE zegt over het hoofdthema (Preparing for the future) het volgende:
“How is the production of a community limited? Would this limit be soonest reached by an agricultural or a manufacturing community?” – Cambridge University B.A. examination, 1878
“There is no assignable limit to the development of either men’s desires or nature’s resources.”
– The Elements of Political Economy, Wayland and Chapin, 1878
Economics education has long addressed sustainability. But its role has evolved, especially in recent years. Throughout much of the 20th century, the various aspects of sustainability were generally
presented as fragmented and marginal within the traditional frame work. Now, emerging approaches recognize their interdependence and assign them a centrality in economics education that reflects
their importance in this century. We examine these developments.
Tijdens de conferentie wordt er op meerdere manieren gekeken naar dit hoofdthema. Daartoe worden er bijdragen gevraagd op verschillende vlakken namelijk:
Duurzaamheid;
Ondernemerschap en bedrijfseconomie;
Financiële Zelfredzaamheid;
Alternatieve benaderingen van een les;
Hoe leidt je leraren op?
Dat betekent echter niet dat bijdragen die niet (volledig) zijn te plaatsen in één van bovenstaande gebieden geweigerd worden.
De conferentie is een conferentie van en voor deelnemers. De AEEE roept dan ook alle deelnemers op een bijdrage te leveren.
De 24ste conferentie voor Europees economisch onderwijs wordt van 12 tot 14 oktober gehouden op NHL Stenden in Leeuwarden.
Een conferentie in deze aantrekkelijke en gezellige stad maakt jezelf ontwikkelen extra prettig.
Zie voor meer informatie: http://economicseducation.eu
Contactpersoon
Theo Roos
tel. 06-42013410,
e-mail: vecon@yourchance.nl
Voor meer informatie over de AEEE: klik hier
Kerngroep Curriculum
Kerngroep Curriculum
Een van de kerntaken van de Vecon is onze inzet voor een hoogwaardig, uitvoerbaar, inspirerend en toekomstbestendig curriculum voor de economische vakken.
In dat kader onderhoudt de Vecon contacten met verschillende instanties rondom het onderwijs, waaronder het Ministerie van OC&W en SLO. In gesprekken met deze partijen zet de Vecon zich in voor een sterke positie en een relevante inhoud van de economische vakken.
Dit is momenteel extra actueel, nu er gewerkt wordt aan de actualisatie van de kerndoelen en examenprogramma’s van de economische vakken. Daarbij wordt nagedacht over de vraag wat leerlingen van het basisonderwijs tot en met vmbo, havo en vwo moeten kennen, kunnen en ervaren bij de vakken bedrijfseconomie en economie.
De kerngroep curriculum coördineert namens Vecon alle activiteiten rondom de actualisatie van de kerndoelen en de examenprogramma’s voor de economische vakken. De kerngroep verzamelt, combineert en redigeert input en feedback op de verschillende tussenproducten van de vakvernieuwingscommissie (SLO) om zo te komen tot een gedragen Vecon standpunt in de advieskring van SLO.
De kerngroep curriculum bestaat uit de volgende leden
– Henk van den Boomgaard: coördinatie kerngroep/ contactpersoon AB
– Bastiaan van der Broek; coördinatie kerngroep/ contactpersoon AE
– Mark van Kruijsbergen: contactpersoon BE
– Shenaaz Mohamed: contactpersoon VMBO
– Johan van der Leeden: contactpersoon VMBO
– Mark Sikkes: contactpersoon VMBO
– Evert Helfferich: contactpersoon lerarenopleidingen
Voor het verzamelen van input en feedback heeft de kerngroep curriculum een interne advieskring van docenten en vertegenwoordigers uit de verschillende onderwijslagen en schoolvakken samengesteld.
Wil je deelnemen aan deze interne advieskring? Stuur een mail naar curriculum@vecon.nl en geef aan voor welke onderwijslaag en welk vak je input en feedback wil geven.
Op deze pagina informeren we jullie over de huidige stand van zaken in het actualisatieproces.
Update na adviesperiode 1
De afgelopen maanden hebben de interne Vecon adviesgroepen van VMBO, AE, BE en de lerarenopleidingen zich gebogen over de eerste twee tussenproducten die werden opgeleverd door de vakvernieuwingscommissie van SLO.
Na een voorbespreking met de overkoepelende SLO advieskring konden deze stukken op donderdag 23 januari 2025 gedeeld worden met de ruim 40 meelezers die deelnemen aan de interne Vecon adviesgroepen. De stukken omvatten een concept karakteristiek en de concept kerndoelen voor de economische vakken. Dit stuk kan je (na inloggen als vecon-lid) teruglezen via 20250120 TP 1 + 2 Karakteristiek en raamwerk economische vakken . Daarbij is het goed om te bedenken dat het gaat om een tussenproduct, het vormt de basis voor verder denkwerk. Om die reden willen we ook extra verzoeken het stuk niet breed te delen.
Na het delen van de eerste twee tussenproducten hebben de interne Vecon adviesgroepen in twee ronden input en feedback geleverd op de adviesvragen van de vakvernieuwingscommissie van SLO. Dat heeft geleid tot een Vecon-advies aan de vakvernieuwingcommissie, welke vervolgens weer gecombineerd is met de input en feedback van Our New Economy en de HBO vervolgopleidingen om te komen tot het advies vanuit de vakkamer economie/ bedrijfseconomie. Ook dit stuk kan je (na inloggen als vecon-lid) teruglezen via Advies vakkamer economie & bedrijfseconomie.
Dit gecombineerde stuk heeft de vakkamer economie/ bedrijfseconomie op 20 maart 2025 gedeeld met de vakvernieuwingscommissie van SLO, zij zullen zich de komende weken buigen over deze input en feedback en hoe daar mee om te gaan in het vervolg van het actualisatietraject.
Daarmee is adviesperiode 1 voor de kerngroep curriculum afgerond. We willen alle meelezers nogmaals hartelijk bedanken voor hun waardevolle input en het aangename proces en hopen op een mooi vervolg.
Documenten kerngroep curriculum
Actualisatie examenprogramma’s
TEO 5-2024
TEO 6-2024
Werkwijze interne Vecon adviesgroep
TEO 03 – Artikelen actualisatie AE, BE en VMBO
Werkwijze adviesperiode 2
Informatie SLO
Actualisatie kerndoelen
Actualisatie examenprogramma’s
SLO (2024). Startnotitie Mens & Maatschappij
OCW (2024). Werkopdracht Actualisatie Examenprogramma
Kennismakingsbijeenkomst Advieskring M&M
Wedstrijd in economie
Economie Olympiade
De Economie Olympiade, de grootste en snelst groeiende wereldwijde wedstrijd in economie voor middelbare scholieren, nodigt je uit om deel te nemen aan een reis vol leren, uitdaging en internationale verbondenheid. Met meer dan 350.000 deelnemers sinds 2016 en bijna 100.000 leerlingen (2024) in 23 landen en vier continenten, getuigt de Olympiade van het groeiende belang van economische en financiële zelfredzaamheid.
Meer info: https://economieolympiade.nl/
In 2024 is in Nederland een pilot gehouden. In het schooljaar 2024 – 2025 gaat de Economie Olympiade officieel van start i.s.m. de Vecon.
De commissie bestaat uit:
- Henk van den Boogaard
- Theo Roos
De commissie is benaderbaar via: olympiade@vecon.nl